Хто оцінює здатність людини з інвалідністю керувати транспортним засобом? Як складаються іспити та видаються посвідчення водія? Які види переобладнання транспортних засобів існують та з якими ампутаціями особи допускаються до керування автівками в Європі? На всі ці питання ми отримали відповіді під час візиту до Нідерландів. Там впроваджуються безбар’єрні та сучасні рішення, аби кожен мав можливість стати водієм незалежно від фізичних можливостей.
Фахівці системи сервісних центрів МВС, Національної академії внутрішніх справ та Дніпровського державного університету внутрішніх справ за підтримки Програми розвитку ООН в Україні здійснили робочий візит до Нідерландів. Вони ознайомились із кращими практиками, де інклюзія – не просто слово, а передові технології, які дозволяють людям з інвалідністю, складними захворюваннями та ампутаціями бути мобільними та не відчувати жодних обмежень чи бар’єрів.
Упродовж двох тижнів експерти Центрального бюро сертифікації навичок водіння (CBR) проводили теоретичне та практичне навчання для української делегації у Рейсвейку та Андельсті. Учасники тренінгу ознайомились із процесом допуску осіб з інвалідністю до керування транспортними засобами, адаптованими автівками, зокрема з ручним керуванням, адаптованими педалями акселератора та гальма для керування лівою ногою тощо. Побачили на практиці, як відбувається процес складання іспитів.
Інклюзивна система в Нідерландах
Люди зі складними паралічами та відсутністю кількох кінцівок можуть керувати автомобілями, мотоциклами та навіть вантажівками. Це звичайна практика для Нідерландів і дуже важливий досвід для України. Поки що такий підхід є новаторським для нашої держави, але надзвичайно актуальний. Адже у зв’язку із російською агресією, багато військових отримують складні поранення та ампутації, але мають право та бажання бути мобільними і керувати транспортними засобами.
Практичне навчання: особливості та нюанси
Під час навчання українська делегація детально ознайомилась з організацією роботи у напряму допуску осіб з інвалідністю до керування транспортними засобами. Вони також наочно побачили, як проходить практичне тестування на можливість керування автомобілем, та вивчали наявний механізм і види адаптацій транспортного засобу. Це допоміжні системи для самостійного потрапляння у салон автомобіля та керування ним. Тобто, на кріслі колісному людина за допомогою встановленого ліфта може самостійно дістатись в автомобіль, а за допомогою спеціального кріплення використовувати власне крісло колісне замість сидіння водія.
Експерти CBR розповіли, як безпосередньо проходить сам процес оцінювання можливості допуску до керування особою з інвалідністю. Як це відбувається на практиці: спочатку фахівці CBR перевіряють, чи може людина з інвалідністю самостійно керувати транспортним засобом з урахуванням допоміжних механізмів. Тобто, допуск керування визначається не за медичною довідкою (в ній лікарі зазначають лише діагноз, тобто фактичний медичний стан людини), а остаточне рішення допуску до можливості проходити практичне навчання – за експертами.
На практичному навчанні працівники системи МВС спробували себе в ролі фахівців-експертів CBR та, використовуючи набуті знання, застосували їх на практиці. Осіб з інвалідністю просили виконати такі вправи:
- екстрену зупинку транспортного засобу;
- вправи з маневрування, використовуючи лише одну руку;
- проводили тест на оглядовість водія.
Також, фахівці сервісних центрів МВС пробували керувати транспортними засобами з різними адаптаціями, такими як керування педаллю-акселератором та педаллю гальма лівою ногою, ручним керуванням, за допомогою джойстика та іншими адаптаціями. Це дало змогу відчути як може керувати транспортними засобами з такими адаптаціями людина з інвалідністю. Зрозуміти, який час необхідно особі провести за кермом аби навчитись правильно керувати таким транспортним засобом.
Люди з інвалідністю – за кермом мотоцикла
Поки в Україні це справді новаторський досвід, у Нідерландах – успішно застосовується на практиці. Люди з інвалідністю, які мають встановлені протези, допускаються до керування мотоциклами. Українська делегація ознайомилась із прикладами адаптації мототехніки, які дозволяють керувати мотоциклом без кінцівки – верхньої/ нижньої.
Крім того, учасники ознайомились з пілотним проєктом, який передбачає допуск людей з інвалідністю до керування великими вантажівками. Це ще один приклад, як у Нідерландах впроваджуються інклюзивні та новітні рішення для людей з інвалідністю і досвід європейських колег – надзвичайно цінний для України.
Ми прагнемо, аби кожна людина могла керувати автомобілем незалежно від медичного стану. Адже кожен має право на мобільність. Сервісні центри МВС ретельно вивчатимуть отриманий досвід Центрального бюро сертифікації навичок водіння в Нідерландах. Також буде проаналізовано можливість впровадження таких змін до українського законодавства в процесі організації допуску осіб з інвалідністю до керування транспортними засобами.


















